Kalendarium
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
33-260 Gręboszów
Gręboszów 4
Tel. (14) 641-60-49
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
Program wychowawczy przedszkola
Wychowanie do wartości, kształtowanie postawy przedszkolaka przestrzegającego zasad dobrego wychowania
Wstęp
Program wychowawczy przedszkola zawiera podstawowe postanowienia do zastosowania przez nauczycieli i rodziców oraz innych pracowników przedszkola w pracy wychowawczej z dziećmi oraz do monitorowania przebiegu procesu wychowawczego przez dyrektora. Realizacja założeń programowych powinna skutkować efektywnością w zakresie jednolitości oddziaływania wychowawczego, mającą bezpośredni wpływ na kształtowanie się odpowiednich postaw dzieci, doskonalenie się kompetencji wychowawczych kadry przedszkola oraz rodziców.
I Cele programu
a) odnajdywanie spokoju w sobie i otoczeniu,
b) kształtowanie szacunku dla siebie samego i innych,
c) rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
d) nawiązywanie pozytywnych relacji pomiędzy członkami społeczności przedszkolnej i członkami rodziny,
e) rozwiązywanie problemów poprzez motywujące nagradzanie i bezpieczne stosowanie konsekwencji (kary i nagrody),
I Założenia programu i formy realizacji
Program wychowawczy przedszkola jest realizowany przez nauczycieli poprzez codzienną pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą, z uwzględnieniem planowania w oparciu o podstawę programową i program wychowania przedszkolnego. Podstawową zasadą realizacji programu wychowawczego jest dostosowanie treści programowych do możliwości rozwojowych dzieci oraz uwzględnianie indywidualizacji pracy z dzieckiem. Przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności
i postaw wychowanków realizowane jest za pomocą metod aktywizujących, rozbudzających ciekawość dzieci, motywujących do działania i uczenia się.
II Zadania wychowawcze realizatorów programu wychowawczego
1. Dyrektor przedszkola:
a) nadzoruje przebieg procesu wychowawczego w przedszkolu,
b) organizuje warunki niezbędne do realizacji programu wychowawczego,
c) chroni prawa dziecka, a razie konieczności organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców i kadry przedszkola.
1. Nauczyciele:
a) diagnozują sytuację rozwojową dziecka, dostosowują treści programu i metody jego realizacji do możliwości psychofizycznych poszczególnych dzieci,
b) współpracują z rodzicami w zakresie realizacji programu, w tym w szczególności organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczych, udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub wskazują źródła tej pomocy,
c) dbają o warunki sprzyjające atmosferze wzajemnej współpracy opartej na zaufaniu i szacunku,
d) zapewniają bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci, w szczególności poprzez właściwe sposoby komunikacji interpersonalnej, obdarzanie dzieci należytą uwagą i szacunkiem,
e) tworzą atmosferę zachęcającą dzieci do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola,
f) kształtują postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w programie wychowawczym przedszkola, w szczególności w oparciu o motywujące nagradzanie i bezpieczne stosowanie konsekwencji,
g) systematycznie poszerzają zakres swoich kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej oraz postawy odpowiedzialnego nauczyciela,
h) wzajemnie wspierają swoje działania w ramach pracy zespołowej nauczycieli.
1. Rodzice:
a) współdziałają z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i utrwalania efektów pracy wychowawczej nauczycieli,
b) angażują się w proponowane przez przedszkole działania w celu usprawnienia swoich kompetencji wychowawczych,
c) wspomagają dziecko w rozwoju, współpracując w tej kwestii z nauczycielami lub specjalistami,
d) biorą czynny udział w życiu przedszkola w celu współtworzenia atmosfery wychowawczej sprzyjającej promowaniu wartości wychowawczych, nabywaniu wiedzy i postawy odpowiedzialnego rodzica.
1. Pracownicy pomocniczy:
a) reagują na przejawy negatywnych zachowań dzieci i informują o tym nauczyciela,
b) wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych,
c) uczestniczą w szkoleniach doskonalących ich kompetencje interpersonalne,
d) współtworzą atmosferę wychowawczą przedszkola opartą na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
I Treści programowe (według realizowanego programu wychowania przedszkolnego)
I Ewaluacja programu
Ewaluacji programu dokonują nauczyciele poprzez systematyczne monitorowanie efektów wdrażania programu, w szczególności obserwację zachowań dzieci. Pisemne sprawozdania nauczycieli ze stanu realizacji programu w cyklu półrocznym przekazywane są dyrektorowi. Dyrektor na podstawie sprawozdań nauczycieli, obserwacji prowadzonych w ramach nadzoru pedagogicznego oraz wyników i wniosków z realizacji planu ewaluacji wewnętrznej przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski
z nadzoru na koniec semestru i koniec roku szkolnego. Narzędzia ewaluacyjne stanowią
w szczególności: notatki z rozmów z dziećmi, rodzicami i nauczycielami, ankiety skierowane do rodziców i nauczycieli, notatki z obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli z dziećmi i zajęć otwartych dla rodziców, wytwory dzieci, zdjęcia, filmy.
II Proponowane tematy spotkań z rodzicami, rad pedagogicznych szkoleniowych dla nauczycieli