Program Wychowawczy

Program wychowawczy przedszkola

Wychowanie do wartości, kształtowanie postawy przedszkolaka przestrzegającego zasad dobrego wychowania

 

Wstęp

Program wychowawczy przedszkola zawiera podstawowe postanowienia do zastosowania przez nauczycieli i rodziców oraz innych pracowników przedszkola w pracy wychowawczej z dziećmi oraz do monitorowania przebiegu procesu wychowawczego przez dyrektora. Realizacja założeń programowych powinna skutkować efektywnością w zakresie jednolitości oddziaływania wychowawczego, mającą bezpośredni wpływ na kształtowanie się odpowiednich postaw dzieci, doskonalenie się kompetencji wychowawczych kadry przedszkola oraz rodziców.

 

I Cele programu

  1. Wprowadzanie dzieci w świat wartości i emocji.
  2. Działanie w oparciu o system wartości uniwersalnych: dobro, prawda i piękno.
  3. Wspólne doświadczanie wartości poprzez współdziałanie przedszkola z rodziną.
  4. Radzenie sobie z emocjami przez wszystkich twórców i odbiorców programu wychowawczego,
    w tym w szczególności:

a)    odnajdywanie spokoju w sobie i otoczeniu,

b)   kształtowanie szacunku dla siebie samego i innych,

c)    rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,

d)   nawiązywanie pozytywnych relacji pomiędzy członkami społeczności przedszkolnej i członkami rodziny,

e)   rozwiązywanie problemów poprzez motywujące nagradzanie i bezpieczne stosowanie konsekwencji (kary i nagrody),

  1. Kształtowanie postawy odpowiedzialnego przedszkolaka, rodzica i nauczyciela oraz patrioty.

I Założenia programu i formy realizacji

 

Program wychowawczy przedszkola jest realizowany przez nauczycieli poprzez codzienną pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą, z uwzględnieniem planowania w oparciu o podstawę programową i program wychowania przedszkolnego. Podstawową zasadą realizacji programu wychowawczego jest dostosowanie treści programowych do możliwości rozwojowych dzieci oraz uwzględnianie indywidualizacji pracy z dzieckiem. Przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności
i postaw wychowanków realizowane jest za pomocą metod aktywizujących, rozbudzających ciekawość dzieci, motywujących do działania i uczenia się.

 

II Zadania wychowawcze realizatorów programu wychowawczego

 

1.    Dyrektor przedszkola:

a)     nadzoruje przebieg procesu wychowawczego w przedszkolu,

b)   organizuje warunki niezbędne do realizacji programu wychowawczego,

c)    chroni prawa dziecka, a razie konieczności organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców i kadry przedszkola.

 

1.    Nauczyciele:

a)    diagnozują sytuację rozwojową dziecka, dostosowują treści programu i metody jego realizacji do możliwości psychofizycznych poszczególnych dzieci,

b)   współpracują z rodzicami w zakresie realizacji programu, w tym w szczególności organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczych, udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub wskazują źródła tej pomocy,

c)    dbają o warunki sprzyjające atmosferze wzajemnej współpracy opartej na zaufaniu i szacunku,

d)   zapewniają bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci, w szczególności poprzez właściwe sposoby komunikacji interpersonalnej, obdarzanie dzieci należytą uwagą i szacunkiem,

e)   tworzą atmosferę zachęcającą dzieci do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola,

f)     kształtują postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w programie wychowawczym przedszkola, w szczególności w oparciu o motywujące nagradzanie i bezpieczne stosowanie konsekwencji,

g)    systematycznie poszerzają zakres swoich kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej oraz postawy odpowiedzialnego nauczyciela,

h)   wzajemnie wspierają swoje działania w ramach pracy zespołowej nauczycieli.

 

1.    Rodzice:

a)    współdziałają z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i utrwalania efektów pracy wychowawczej nauczycieli,

b)   angażują się w proponowane przez przedszkole działania w celu usprawnienia swoich kompetencji wychowawczych,

c)    wspomagają dziecko w rozwoju, współpracując w tej kwestii z nauczycielami lub specjalistami,

d)   biorą czynny udział w życiu przedszkola w celu współtworzenia atmosfery wychowawczej sprzyjającej promowaniu wartości wychowawczych, nabywaniu wiedzy i postawy odpowiedzialnego rodzica.

 

1.    Pracownicy pomocniczy:

a)    reagują na przejawy negatywnych zachowań dzieci i informują o tym nauczyciela,

b)   wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych,

c)    uczestniczą w szkoleniach doskonalących ich kompetencje interpersonalne,

d)   współtworzą atmosferę wychowawczą przedszkola opartą na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

 

I Treści programowe (według realizowanego programu wychowania przedszkolnego)

  1. „Nasza grupa – uczymy się odpowiedzialności”.
  2. „Nasze rodziny – uczymy się, jak kochać innych”.
  3. „Kodeks dobrego przedszkolaka – uczymy się przestrzegać praw”.
  4. „Nasze obowiązki − uczymy się pracować dla siebie i innych”.
  5. „Nasza miejscowość – uczymy się patriotyzmu”.

I Ewaluacja programu

Ewaluacji programu dokonują nauczyciele poprzez systematyczne monitorowanie efektów wdrażania programu, w szczególności obserwację zachowań dzieci. Pisemne sprawozdania nauczycieli ze stanu realizacji programu w cyklu półrocznym przekazywane są dyrektorowi. Dyrektor na podstawie sprawozdań nauczycieli, obserwacji prowadzonych w ramach nadzoru pedagogicznego oraz wyników i wniosków z realizacji planu ewaluacji wewnętrznej przedstawia Radzie Pedagogicznej wnioski
z nadzoru na koniec semestru i koniec roku szkolnego. Narzędzia ewaluacyjne stanowią
w szczególności: notatki z rozmów z dziećmi, rodzicami i nauczycielami, ankiety skierowane do rodziców i nauczycieli, notatki z obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli z dziećmi i zajęć otwartych dla rodziców, wytwory dzieci, zdjęcia, filmy.

 

II Proponowane tematy spotkań z rodzicami, rad pedagogicznych szkoleniowych dla nauczycieli

  1. Wychowanie a wartości, jakie należy kształtować w poszczególnym wieku dzieci (na poziomie 3−4 lata, 5−6 lat).
  2. Wskazówki metodyczne do realizacji programu wychowawczego.
  3. Nagradzanie motywujące i bezpieczne stosowanie konsekwencji (kara i nagroda).
  4. Wspólnie tworzymy kodeks przedszkolaka, nauczyciela i rodzica.