Logopedyczne ABC

 

 

 

Logopedyczne  ABC

 

 

Jak rozwija się mowa?

Już podczas życia płodowego dziecko rejestruje dźwięki z otoczenia, najlepiej jednak rozpoznaje głos matki.

W pierwszym miesiącu życia noworodek krzykiem, płaczem sygnalizuje swoje potrzeby.

Drugi i trzeci miesiąc to okres głużenia. Dziecko wydaje dźwięki typu: ga, aga, gha głównie w chwilach dobrego samopoczucia. Kontynuuje w ten sposób trening narządów artykulacyjnych.

Szósty miesiąc życia to okres gaworzenia, czyli powtarzania ciągów sylabowych typu: ba –ba, ma-ma,ta-ta. Niemowlę coraz lepiej rozumie mowę, reaguje na swoje imię oraz ton głosu.

Pod koniec pierwszego roku życia wymawia kilka prostych słów, wykonuje polecenia związane z konkretna sytuacją.

Drugi rok życia to okres burzliwego rozwoju mowy. Charakterystyczna jest lawina nowych słów. Pod koniec tego okresu dziecko buduje krótkie, proste zdania.

okresie przedszkolnym maluch rozwija możliwości językowe poprzez wzbogacanie zasobu słów, poznawanie i stosowanie form gramatycznych, prowadzenie dialogów.

 

Dziecko:

trzyletnie wykorzystuje w swojej mowie głoski: p oraz ś,ź,ć,dź; , b, m, w, f, t, d, ch, ń, k, g, l

czteroletnie, oprócz wyżej wymienionych wymawia głoski syczące: s,z,c,dz;

pięcioletnie dodatkowo jeszcze wymawia głoski sz,ż,cz, dż oraz głoskę r;

sześcioletnie buduje swobodnie wypowiedzi prawidłowe pod względem gramatycznym, używając właściwie wymawianych głosek.


Należy zwrócić uwagę na to, że każde dziecko rozwija się indywidualnie. Niektóre dzieci wcześniej zaczynają się posługiwać prawidłową mową we wszystkich jej aspektach, inne trochę później.

Rodzice, pamiętajcie jednak, że jeżeli macie wątpliwości, to powinniście udać się do logopedy.


Kiedy do logopedy?

Jeżeli wymowa Waszego dziecka budzi wątpliwości, nie lekceważcie tego problemu. Zwróćcie się niezwłocznie do logopedy, który profesjonalnie dokona jej oceny oraz zaproponuje terapię logopedyczną dostosowaną indywidualnie do potrzeb Waszego dziecka. Co powinno niepokoić Rodziców?


0-2 rok życia:

  • kiedy niemowlę nie gaworzy, nie powtarza sylab, nie reaguje na słowne zaczepki rodziców, nie zwraca uwagi na otaczające je dźwięki
  • kiedy dziecko roczne nie przejawia zainteresowania mową
  • kiedy dziecko dwuletnie nie jest zainteresowane mową lub mówi mało, wypowiada jedynie kilka słów czy dźwięków, nie łączy wyrazów w pierwsze proste zdania.
  • kiedy dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z osobą do niego mówiącą.
  • kiedy dziecko posługuje się jedynie pojedynczymi słowami, czy sylabami i gestami, podczas gdy jego rówieśnicy mówią o wiele więcej, budują zdania i bardziej złożone wypowiedzi.

3-6 rok życia:


  • kiedy trzylatek nie jest rozumiany przez osoby obce.
  • Kiedy dziecko ukończywszy 3 rok życia nie mówi głosek S,Z,C,DZ, np. „spieszcza” wyrazy, mówi „ciukielek” zamiast „cukierek”.
  • kiedy dziecko ukończywszy 4 rok życia nie mówi głosek SZ, Ż, CZ, DŻ (np. zastępuje je głoskami S,Z,C,DZ,  mówi „safa” zamiast „szafa”).
  • kiedy dziecko ukończywszy 5 rok życia nie mówi głoski R (zastępując ją głoskami J, L, mówiąc np. „lyba” zamiast „ryba”).
  • kiedy dziecko zastępuje głoski dźwięczne ich bezdźwięcznymi odpowiednikami (np. słowo „bułka” brzmi: „półka”, słowo „koza” brzmi: „kosa”).
  • kiedy dziecko nie wymawia głosek K, G (np. zastępując je głoską T, w efekcie zamiast „Kuba” mówi „tuba”).
  • kiedy nasze dziecko „zacina się” podczas mówienia i nie wiemy czy powinniśmy się tym martwić, albo już nas to bardzo niepokoi.