Kilka rad

  • Ustalcie stałe reguły panujące w waszym domu i powiedzcie o nich dziecku- mówienie o regułach sprawi , że malec będzie wiedział czego od niego oczekujesz (nie znaczy to jednak, że nie będzie próbował sprawdzać co się stanie, gdy przekroczy granice). Nie zmieniajcie ustalonych reguł nim maluch się ich nauczy. Nawet jeśli byłoby wam na rękę chwilowe zrezydnowanie z jakiejś zasdy- nie róbcie tego! W wychowaniu konieczna jest konsekwencja. Jeżeli powtarzacie dziecku, że ma sprzątać klocki, gdy kończy się bawić, nie róbcie tego za nie gdy np się spieszycie.
  • Wyjaśniajcie dziecku dlaczego mu czegos zabraniacie- jeżeli możecie, podajcie konkretną przyczyne. Malec łatwiej dostosuje się do zakazu, jeśli pozna jego przyczyne i ją zrozumie.
  • Nie mówcie: "Musisz umyć zęby, bo ja Ci każę"- nie używajcie swijej przewagi nad dzieckiem by skołonić je do zrobienia czegoś. W ten sposób pokazujecie jedynie, że jesteście silniejsi i możecie mu "kazać ". ale to nie ma nic wspólnego z autorytetem rodzica.
  • Dawajcie dziecku dobry przykład- zachowujcie się tak jak chcielibyście żeby ono się zachowywało. Jeśli wymagacie by sprzątało swoje zabawki, nie rozrzucajcie po mieszkaniu gazet i udrań. Dzieci uczą się, obsrewując rodziców.
  • Nie strofujcie i nie upominajcie stale malca- stawianie dziecku garnic i uczenie go dyscypliny nie może zmienić się w wojskowy dryl. Ustalone reguły mają wam pomagać we wspolnym życiu, a nie je utrudniać.
  • Idź czasem na kompromis- gdy dziecko poczuje, że się starcie z nim porozumieć, łatwiej zaakceptuje ustalone przez Was zasady. Jeśli np. ustalicie że dziecko ma sprzątać zabawki ( i ono nauczyło się to robić), ale widzicie,że malec jest zmeczony i spiący, zaproponuj układ: "Pomoge Ci sprzątać zabawki. Ty ustawisz na półce misie, a ja pozbieram klocki, zgoda?".
  • Jeśli możecie dajcie dziecku jakąś alternatywe dla zakazu - nikt porzecież nie lubi sytuacji bez wyjścia. dlatego jeżeli np. maluch gra w piłkę w domu, powiedzcie mu: "Nie wolno odbijać piłki w domu, bo coś może się stłuc. Jak tak bardzo chcesz grać pójdziemy na podwórko".
  • Dostrzegajcie uczucia dziecka- zaakceptujcie je i skomentujcie, by miało pewność, że rozumiecie, co właśnie przeżywa. Powiedzcie np. " Wiem, że chciałbyś jeszcze oglądać bajki, lubisz je. Pewnie rozzłościło Cię to , że wyłączyłam telewizor, ale dziś juz dosyć"
  • Nie zgadzajcie się na okazywanie uczuć w sposób który przekracza ustalone granice- jeżeli dziecko ze złości podarło książkę, zareaguj spokojnie, ale stanowczo: "Widzę, że jesteś wściekły, ale nie zgadzam się byś niszczył książki. Nie wolno tego robić. Jeśli jesteś zły mozesz kopnąć materac."
  • Postarajcie się zrozumieć, ze coś może być dla dziecka ważne, chocbv dla was jest drobiazgiem- jeśli np. maluch układa samochodziki w misterny wzór, uszanujcie to i nie przestawiajcie podczas sprzątania. pokazujecie w ten sposób, że szalejecie cudze zasady.
  • Nie ulegajcie łzom- jeśli maluch rozpacza, przytulcie go mocno, powiedzcie, że rozumiecie, iż mu przykro, i- jeśli to możliwe- zaproponujcie coś na pocieszenie.
  • Chwalcie malucha, kedy przestrzega ustalonych zasad, np.:"Dziekuję, że odnoisłeś swój talerzyk, bardzo ładnie"
  • Nie bójcie się wprowadzać kar- aby była skuteczna, musi być zrozumiała dla dziecka, zastosowana zaraz po przewinieniu i powinna trwać określony czas (dziecko musi wiedzieć kiedy minie). Jeśli to możliwe, wymyślcie kare, która jest związana z przewinieniem- malec nauczy sie ponosić konsekwencje tego co robi.

Wskazówki dla rodzica

 

  • PEWNOŚĆ – przedszkole to codzienność Twoja i dziecka. Dziecko musi o tym wiedzieć. Dlatego dobrze przemyśl decyzję o posłaniu dziecka do przedszkola i jeśli to zrobisz, bądź pewny swojej decyzji, konsekwentny i stanowczy.
  • NOBILITACJA – uczęszczanie do przedszkola oznacza, że dziecko staje się dojrzalsze. Mów o przedszkolu i osobach w nim pracujących z sympatią, buduj atmosferę zaufania i przyjaźni.
  • SAMODZIELNOŚĆ – należy ją wspierać, aby dziecko czuło się pewnie.
  • POŻEGNANIE – krótkie i serdeczne, może być z rytuałem pożegnalnym. Jeśli dziecku łatwiej rozstać się z tatą lub babcią i jest taka możliwość, warto z niej skorzystać.
  • UŚMIECH – sprawi, że dziecko poczuje się raźniej.
  • SŁOWNOŚĆ – jeśli coś dziecku obiecujemy, dotrzymujmy słowa, dzięki temu zwiększamy jego poczucie bezpieczeństwa.
  • RELAKS – po dniu spędzonym w przedszkolu dziecko potrzebuje spokoju i odpoczynku, bliskości i rozmowy z ukochanym rodzicem.
  • PAMIĄTKA Z DOMU – jeśli nie jest to niezgodne z zasadami panującymi w przedszkolu, przygotuj wraz z dzieckiem coś, co będzie dla niego łącznikiem między domem i przedszkolem, np. ulubiona zabawka, zdjęcie rodziny itd.
  • KSIĄŻECZKI – pozwolą dziecku zapoznać się z przedszkolem i panującymi w nim zasadami, a także słownictwem, które będzie słyszał w placówce.
  • PIOSENKI I WIERSZYKI – ich znajomość sprawi, że Twój malec nie będzie czuł się obco w nowym miejscu.
  • JASNE I PRZYSTĘPNE ODPOWIEDZI NA PYTANIA – przedszkole jest dla Twojego dziecka nowością, na pewno ma wiele pytań. Wysłuchaj ich i staraj się odpowiedzieć na nie konkretnie i prostymi słowami.
  • ROZMOWA – pracownicy przedszkola są dla dzieci, ale też dla Ciebie. Zawsze chętnie z Tobą porozmawiają.